UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

37. túra: Felsőpetény - Becske

Túraleírás

Felsőpetényből továbbindulva rövid kitérőt teszünk az Almásy kastélyba, majd egy mezei földúton átballagunk Alsópeténybe. Pecsételés után továbbindulunk és a Romhányi-hegy gerincén átkelve leereszkedünk Romhányba. Kitérőt teszünk a Rákóczi törökmogyorófához, majd pecsételünk a Lilla presszóban és továbbindulunk innen is. Országúton ballagunk át Kétbodonyba, itt is bélyegzünk az igazoló füzetünkbe, majd magunk mögött hagyva a települést felkapaszkodunk a Cser-hát gerincére. Keresztezzük az Aszód-Balassagyarmat vasút vágányát, majd az Eresztvény dombhátán átkelve leereszkedünk Becskére. Túránk a hivtalos adatok szerint 25,0 km hosszú, összesen 650 m szintemelkedéssel.

A felsőpetényi kocsmánál kezdjük meg a túránkat
Mai túránkat felsőpetényi kocsmánál kezdjük, pecsételünk az igazolófüzetünkbe, majd a Lókos-patak hídján keresztül átsétálunk a Petőfi utcára, ahol feltűnnek a már megszokott kék sáv jelzések.
Felsőpetény - Egy parkban áll az Almásy kúria
A Petőfi utcán a község széle felé ballagva tőlünk jobbra feltűnik az Almásy kastély parkját övező kerítés. Az állandóan nyitott kapun keresztül pár perc alatt felsétálhatunk a kastélyhoz. Az 1902-ben épített kúriában korábban nevelőotthon is működött. 1955. november 2. és 1956. október 30. között itt tartották házi őrizetben Mindszenty József bíboros, esztergomi érseket. A kastély falán egy emléktábla örökíti meg ezt.
Emléktábla a kúria falán
Az emléktábla közelről
Kilátás Felsőpetényre a kúria bejáróútjáról
Kilátás a falu szélén álló kúria bejáróútjáról Felsőpetényre.
Cserháti táj Felsőpetény és Alsópetény között
Hamisítatlan cserháti táj tárul a szemünk elé a Felsőpetény és Alsópetény közötti földútról.
Mezők, erdőfoltok között haladunk
Utunk sokáig vezet a mezők, megművelt földek szélén, az erdőhatáron.
Bekerített mező és egy fenyves között vezet az utunk
Később egy fenyves szélére kanyarodik az utunk, itt sokáig haladunk egy bekerített kaszáló kerítésoszlopai mellett.
Füves erdei úton
Közvetlenül Alsópetény előtt vágunk át ezen a füves úton egy erdőfolton.
Jurtatábor Alsópetény határában
Alsópetény előtt kibukkanva az erdőből pillantjuk meg ezt a jurtatábort. Sajnos eddig semmilyen információt nem találtam a neten arról, hogy ki állíthatta kik számára ezeket a sátrakat.
Az alsópetényi Gyurcsányi-Prónay kastély
A jurtatábor után már hamarosan elérjük Alsópetényt és a Gyurcsányi-Prónay kastély parkjával szemben fordulunk rá a község főutcájára, a Petőfi Sándor utcára. A kastély a XVIII. és XIX. században több lépésben épült ki a jelenlegi formájára, néhány éve kastélyszálló működik benne. A kerítésen nyáridőben betekintve alig lehet látni a lomboktól az épületet.
Ezen a kora tavasszal készült képen viszont jól látható a kis parkban álló épület, ráadásul időközben a kissé rozzant hidacskát is szebbre cserélték, és a kastélyhoz vezető feljáró is megváltozott.
Alsópetény római katolikus temploma 1.
A Petőfi Sándor utca túloldalán, a kastéllyal szemközti Templomdombon pillantjuk meg a falu római katolikus templomát. Egy emelkedő utcácskán, végül egy lépcsősoron felkapaszkodva jutunk el hozzá. Érdemes letérni a kéktúra útvonaláról és felkeresni a domboldalban álló épületet! Érdekessége a templomhajótól függetlenül, mellette álló harangtorony. Bár a templomépület gótikus szentélye még a XV. században épült, a barokk templomhajó jóval későbbre datálható, a harangtornyot pedig először csak 1832-ben említik.
Alsópetény római katolikus temploma 2.
A templom és a harangtorony egy kicsit más nézőpontból.
Alsópetény római katolikus temploma 3.
Rövid kapaszkodó végén érünk fel a templomhoz. A legutolsó felújítása az 1990-es évek elején történt
A Werbőczi gúla
A harangtorony egy kis teraszon áll, ennek a szélén egy furcsa gúla emelkedik. Ezt az emlékművet özvegy Gyurcsányi Ignácné Blaskovics Terézia állíttatta családi kriptája fölé 1796-ban, a település egykori birtokosának, Werbőczy Istvánnak emlékére, aki a hagyomány szerint itt, ebben a faluban írta a Tripartitumot, vagy más néven Hármaskönyvet. A mű a XVI. század elején íródott és az akkori Magyarország szokásjogi gyűjteményének számít.
Kilátás a templomtól
A harangtorony melletti teraszról jól látható a falu, a házak mögött pedig a Korpa-hegy fás-ligetes oldala is feltűnik. Nem is árt arrafelé alaposabban körülnéznünk, ugyanis a következőkben megmásszuk még azt a hegyet.
Alsópetény - A Hármaskönyv fogadó
A templomtól visszaereszkedünk a Petőfi Sándor utcára és azon talpalunk be a központba. A Hármaskönyv fogadó és vendéglő épülete mellett térünk csak le róla, hogy a buszforduló felé folytassuk az utunkat.
Alsópetény - A buszmegállóban találjuk a kéktúra pecsétet
A buszmegálló melletti információs táblán találjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját.
Alsópetény - Szőlőprés és öreg kocsi a buszmegálló mögött
Szőlőprés és öreg kocsi van kiállítva a váróterem mögötti kis parkban.
Alsópetény - Irány a Korpa-hegy!
A Béke utcán vágunk bele az Alsópetényből kivezető kapaszkodóba, előttünk a Korpa-hegy ligetes oldala emelkedik. Ahogy már említettem, oda még fel kell másznunk!
Alsópetény - Visszatekintés a római katolikus templomra
Az utolsó házaknál visszafordulva már felmérhetjük, hogy nagyjából ugyanolyan magasan lehetünk, mint a szomszédos dombon álló templom. Persze a kapaszkodó itt még nem ért véget!
Kilátás a Korpa-hegyről vissza Alsópetényre
Pár perces további kapaszkodással kijutunk a Korpa-hegy ligetes oldalába, itt egy darabon szintezik alattunk a földút. Érdemes ezen a szakaszon balra tekingetnünk, mert a fák közötti réseken keresztül szép kilátás nyílik a völgyben fekvő Alsópetényre.
Emeletes vadászház az erdőben
A Korpa-hegy megmászása után már az erdőben érjük el a Korpa-hegy és a Romhányi-hegy közötti széles nyeregben álló emeletes vadászházat. Érdemes itt pár perc pihenőt tartanunk a ház melletti pihenőpadokon, esőben akár be is húzódhatunk a fedett terasz alá.
Öreg tölgy áll őrt a Romhányi-hegy gerincén
A vadászház után egy régi irtásfolton cseperedő fiatal tölgyesben másszuk meg a Romhányi-hegyet. Fenn a gerincen áll ez az öreg tölgy, az utunk pont a tövébe kapaszkodik fel!
A Romhányi-hegy gerincén álló Prónay kilátó
2017 oktáberében adták át a Romhányi-hegy gerincén, a Kecske-kő nevő csúcson álló Prónay kilátót. Az Országos Kéktúra útvonaláról pár száz lépésnyi kitérővel elérhető kilátót a környéken korábban nagyobb birtokokkal rendelkező Prónay családról nevezték el. Ezt a felvételt, illetve a toronyból készült képeket Kalincsák Ferenc bocsátotta a rendelkezésemre, mivel én még nem jártam a kilátóban. Úgy látom, nagyon szép a kilátás innen, érdemes lesz a közeljövőben felkeresnem!
Panoráma a kilátóból délnyugat felé, a távoli Naszály irányába
A toronyból délnyugat felé tekintve egyből a szemünkbe ötlik a már távoli Naszály. A képen látható erdős gerinceket már kereszteztük idejövet.
Felsőpetény és Nőtincs is feltűnik a dombok között
Komolyabb zommal már a dombok között megbúvó Felsőpetényt és a távolabbi Nőtincset is látni lehet. Ezen a képen a háttérben már a Börzsöny csúcsai állnak.
Kilátás északkelet, Romhány felé
Északkelet felé fordulva Romhány látható már a távoli síkon. Oda tartunk mi is a kéktúra útvonalán.
Egy kis zoommal már láthatóak a romhányi részletek is
A Szanda-hegy ikercsúcsai is láthatóak a Prónay kilátóból!
A távolban még a Szanda-hegy ikercsúcsai is láthatóak, a jobb oldali tetőn a várrom felkiáltójelként álló egyetlen álló fala is feltűnik. Hogy oda eljussunk, még komoly túra áll előttünk!
Kilátás Romhányra a Romhányi-hegy oldalából
Hosszan ereszkedünk a Romhányi-hegy északi oldalában, mire magunk mögött hagyjuk az erdőt és feltűnik előttünk a szántóföldek túloldalán Romhány.
Egy kis zoommal a részletek is jól láthatóak
Egy kis zoommal már jól látható a dombon álló római katolikus templom és az általános iskola épülete.
Romhány - Felújított palóc ház a Batthyány utcában
A Batthyány utcán indulunk el Romhány központja felé. Itt áll az út jobb oldalán ez a szépen felújított palóc lakóház.
Romhány - A település határában áll a Rákóczi törökmogyórófa
A kéktúra útvonalából kiágazó kék kereszt jelzés vezet a Rákóczi törökmogyorófához. A fa a település határában, a mezők szélén áll egy kis dombon. A hagyományok szerint a fejedelem itt letűzött botjából sarjadt ki, amikor a Romhányi csata idején ezen a halmon táborozott le.
A törökmogyorófa ágas-bogas ágait kora tavasszal még nem takarják el a lombok.
Romhány - Kilátás a településre a törökmogyorófától
A törökmogyorófa dombjáról is jól látható a település.
Romhány - A Batthyány utcában, a Lilla presszóban tudunk pecsételni
A település központja felé ballagva találjuk az utca bal oldalán a Lilla presszó lila épületét. Itt található Romhányban az egyik kéktúra bélyegző.
Romhány - Pihenő a Lilla presszó udvarán
Érdemes itt is leülni és pihenni pár percet a terasz napernyői alatt.
Romhány - Egy másik bélyegzőt találunk a vasútállomáson
Csupán néhány perc kitérő a Lilla presszótól Romhány vasútállomása. A 76-os számú Diósjenő és Romhány közötti szárnyvonalon 2007 óta szünetel a személyszállítás, de teherforgalom még bonyolódik rajta. Az állomásépület melletti villanyoszlopon található a másik romhányi kéktúra bélyegző.
Romhány - Öreg kőhíd a Lókos-patak felett
A Lilla presszóból továbbindulva pár perc alatt elérjük a Lókos-patak régi medre felett átívelő kőhidat. A XVIII. században épült helyi bányászású homokkőből a híd, ami most némileg partra vetett halként áll az üres mederben, mert időközben a patakot más irányba vezették el.
Romhány - Nepomuki Szent János szobra áll a hídon
A híd déli oldalán áll Nepomuki Szent János szobra, amit a rajta lévő felirat tanúsága szerint 1795-ben állítottak fel.
Romhány - A római katolikus templom mellett áll a községháza
Érdemes egy rövid kitérőt tennünk a hídtól fel a templom dombjára. A Kossuth úton érkezünk meg a községházához, innen már jól látható a római katolikus templom.
Romhány - Római katolikus templom
A községházától egy rövid kaptató végén érkezünk fel az 1836-ban épített klasszicista stílusú templomhoz. Szép a kilátás innen is a Romhány és a Romhányi-hegy között elterülő földekre.
Romhány - A Fáradt Vándor panzió előtt vezet el a kéktúra
Az öreg kőhídhoz visszatérve a Kétbodony felé vezető országút szélén indulunk tovább. Itt áll a Fáradt Vándor panzió, ahol viszonylag olcsón lehet ebédelni és szállást is talál magának a fáradt kéktúrázó!
Romhányból Kétbodonyba az országúton ballagunk át
Hamarosan magunk mögött hagyjuk Romhány utolsó telephelyeit is, és az útkanyar után már feltűnnek előttünk Kétbodony szélső házai.
Faragott Rákóczi szobor Romhány és Kétbodony között az országút szélén
Fából faragott Rákóczi szobor áll az országút mellett, a mellette lévő információs tábla szerint a szabadságharc egyik utolsó csatájának állít emléket. A Romhányi csatát 1710. január 22-én vívták meg, amit a kezdeti kuruc térnyerés ellenére a császári csapatok végül eldöntetlenre hoztak fel. Ennek a csatának van egy másik emlékműve is, ami a Romhányból Szátokra vezető út mellett, a tényleges harctéren áll.
Kétbodony főutcáján vezet a kéktúra útvonala
A Rákóczi szobortól már néhány perc alatt megérkezünk Kétbodonyba, méghozzá a Felsőbodony nevű falurészbe. A hosszú Rákóczi utcán kell elballagnunk egészen az Alsóbodony nevű falurészbe vezető útelágazásig.
Már jól látszik a Cser-hát nevű domb, erre indulunk tovább
Alsó- és Felsőbodonyt a Kétbodonyi-patak széles völgyének szántói választják el egymástól. Az összekötőúttól jobbra tekintve már meg is pillanthatjuk a Cser-hát dombot (a kép jobb oldalán), ennek a gerincére fogunk felkapaszkodni a későbbiekben az innen is jól látható földúton.
A Hangi presszó az alsóbodonyi kéktúra pecsételőhely
Alsóbodonyban pár perces kitérővel talpalhatunk el a Hangi presszóig, az itteni kéktúra pecsételőhelyig. A bélyegző dobozkáját a fedett terasz egyik tartóoszlopára szerelve találhatjuk.
Visszatekintés a Cser-hát oldalából Kétbodonyra
Kétbodonyt elhagyva egy mezőgazdasági telephely kerítésének sarkánál kezdjük meg a Cser-hát dombra felvezető hosszú kapaszkodót. Egy pillanatra megállva és visszafordulva az emelkedőn már messze magunk mögött látjuk a falu házait.
Öreg tölgyfa áll őrt a földút mellett
A gerincúton egyre feljebb kaptatva lassan megenyhül az emelkedő meredeksége. Idős tölgy hagyásfára van festve az egyik kék jelzés az út bal oldalán.
A Cser-hát gerincútján vezet a kéktúra
A hosszan elnyúló tetőt elérve folytatjuk a földúton gerinctúrát. Ez egy könnyen járható szakasz: a jól kitaposott földút csak alig-alig emelkedik, inkább csak hullámvasutazik a lábunk alatt.
Kilátás a Cser-hátról vissza Kétbodonyra
Az egyik útkanyarban egy kisebb irtásfolton keresztül váratlan kilátás nyílik vissza, Alsóbodonyra. Még a faluvégi Kétbodonyi-víztároló is feltűnik alattunk!
Kilátás a Cser-hátról a Szanda-hegy és a Berceli-hegy bányáira
Az erdőket később irtások és szántók váltják fel, innen kitűnő rálátás nyílik a Szanda-hegy csúcsaira. Becske után a mi utunk is arrafelé vezet majd tovább!
Cserháti táj Becske előtt
Később keresztezzük az Aszód és Balassagyarmat közötti vasutat, majd a földút felkapaszkodik az Eresztvény nevű dombhátra. Ennek a tetejéről készült a magunk mögött hagyott mezőkről ez a felvétel. Hamisítatlan cserháti táj húzódik errefelé erdős dombhátakkal, kaszálókkal, girbe-gurba szántókkal.
Kilátás a Berceli-hegy kőfejtőjére
Előre pillantva feltűnik előttünk a Berceli-hegy, melynek az egyik mellékcsúcsát az andezitbányászással szinte teljesen elbontottak.
Becske széléről már jól látszik a Szanda-hegy is
Leérve a következő völgybe pillantjuk meg Becske szélső házait, és innen is jól látható a Szanda-hegy szintén andezitbányászással felsebzett nyugati csúcsa.
Becske - A faluközpontban a Vadász presszóban tudunk bélyegezni
Besétálunk a Fő utcán Becske központjába, itt találjuk az egyik kéktúra bélyegzőt a Vadász söröző belépőjében a falra szerelt dobozában. A másik két pecsét a szomszédos fagyizóban, illetve a közelben lévő vegyesboltban található. Itt fejezzük be a túránkat. Becskéről helyközi busszal, vagy kigyalogolva a mintegy húszpercnyire lévő vasúti megállóba vonattal utazhatunk el.

UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!