UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

40. túra: Hollókő - Garáb-nyereg (Garáb)

Túraleírás

Hollókő várától továbbindulva kiérünk a kaszálókra, végigballagunk rajtuk, majd a Zsunyi-patak völgyén keresztül érkezünk meg Felsőtold határába. Nem megyünk be a faluba, mezei keréknyomokon indulunk el Alsótold felé. Szántók között ballagva jutunk el Alsótoldra, átvágunk a falun és a Cserhátszentiván felé induló kopott aszfaltúton hagyjuk magunk mögött a házakat. Innen térünk le balra és a ligetes hegyoldalban felkapaszkodunk a keréknyomokon az Alsó-Szurdokba és érkezünk meg a Bableves csárdához. Itt mindenképpen bélyegeznünk kell, és megállhatunk ebédelni is. Folytatva az utunkat átvágunk egy erdőfolton, azt követően szántók következnek, majd megkezdődik a Tepke-gerincre vezető hosszú kaptató. Érdemes megállni a Tepkén álló kilátónál, hogy megnézzük a fentről nyíló körpanorámát, majd a gerincen indulunk tovább, és útba ejtve a Pugga és a Macska-hegy csúcsát érkezünk meg a Garáb-nyeregbe. Innen a kék négyszög jelzéseket követve alig kilométeres út végén jutunk le Garábra, ahol szállást foglalhatunk magunknak. A mai túránk 16,5 km hosszú 535 m szintemelkedéssel a Garábra vezető letérés nélkül.

Szobor a hollókői ófalu és újfalu határán
Hollókő ófalujának és újfalujának határán egy kis parkocskában áll a palóc pár szobra. Innen indulunk el a következő túránkra.
A palóc pár szobra közelről
A palóc pár szobra közelről.
Kilátás Hollókő várára
Hollókőt a vár felé kanyarodva hagyjuk el. Nem megyünk el egészen a falakig, előttük pár száz lépéssel keresztezi a földutunk a Várhegy gerincét, hogy aztán a Felsőtold előtti mezők felé kanyarodjon.
Kilátás Hollókő várára a mezők széléről
Megérkeztünk a kaszálók felső végébe. Innen, az információs táblától vethetünk egy utolsó pillantást a hollókői várra, hogy aztán megfordulva nekiinduljunk a szélesen elterülő mezőnek.
A Hollókő és Felsőtold közötti mezőkön 1.
Alig látható keréknyomokon ballagunk a kaszálón, előttünk a messzeségben feltűnik apró gyufaszálként a Tepke tetején álló kilátótoronytorony. Messze van még tőlünk, ráadásul most távolodunk is tőle, de oda tartunk, igaz, egy jó nagy vargabetűvel!
A Hollókő és Felsőtold közötti mezőkön 2.
A kaszáló rétje egyre szűkülve lejt a Zsunyi-patak völgyébe, ettől a ponttól nem messze keresztezzük is az erecskét.
Megérkezés Felsőtoldra
Egy erdőfolton átvágva érkezünk meg Felsőtold határába. Az Országos Kéktúra régebben felkereste a falut és az országúton indult tovább Alsótold felé, de 2014 óta a kék jelzések kinn maradnak a mezőkön és egy szekérúton vezetnek tovább bennünket.
Szekérúton a megművelt földek szélén
Először a megművelt földek peremén, az erdőhatáron vezet a szekérút bennünket.
Keréknyomokon a mezőkön keresztül
Később a fák kissé távolabb húzódnak és már a mezőkön ballagunk a füves keréknyomokon. Egy magaslesnél megfordulva már jól látszik jobbra a Nagy-Kő-tető csúcsán álló mobilátjátszó torony. Úgy néz ki, mintha elmentünk volna mellette, de nem! Egy hatalmas vargabetűvel felkapaszkodunk oda is!
A Felsőtold és Alsótold közötti országútról jól látszik Bükk-hegy, Nagy-Mező-hegy, Bézma vonulat
Előre, kissé balra tekintve jól látszanak a mezőket követő dombok, a Bükk-hegy, Nagy-Mező-hegy, Bézma vonulat. Alsótold érintése után a Nagy-Mező-hegy és a Bézma közötti Alsó-szurdokon keresztül felkapaszkodva fogunk majd visszafordulni a Tepke felé!
Kilátás a dombok között megbúvó kicsi Garáb falura
Már Alsótold felé közeledve nyílik ez a kilátás a Kis-Zsunyi-hegy és a Major-hegy között a kicsiny Garáb falura. Most még felpillantunk a dombok közötti fennsíkon fekvő településre, de túránk végén, a Macska-hegy kilátópontjáról már lenézünk a falura!
Cserháti táj Alsótold közelében
Alsótoldon átvágva a Cserhátszentiván felé induló kopott aszfaltcsíkon folytatjuk az utunkat. Innen tűnik a szemünkbe ez a hamisítatlan cserháti táj!
Lepillantás Cserhátszentivánra
Később letérünk a kisforgalmú aszfaltútról és kapaszkodni kezdünk a ligetes hegyoldalban az Alsó-szurdok felé. Innen már látjuk a völgyben fekvő Cserhátszentiván néhány házát.
Beértünk az Alsó-szurdokba
A ligetes hegyoldalból betérünk az erdőbe és feltűnik mellettük az Alsó-szurdok mély horhosa. Rátérünk a Cserhátszentivánból Pásztóra tartó régi kövesútra és megindulunk a szurdok oldalában.
Alattunk csörgedezik az Alsó-szurdok erecskéje
A szintező, csak alig-alig emelkedő kövesúton egy idő után azt vesszük észre, hogy a szurdok alja egyre feljebb emelkedik, feltűnik az alján csörgedező patakocska is.
Az Alsó-szurdok vége
Végül az árok túloldalán megpillantjuk az Alsótoldról felkapaszkodó országutat (ez volt 2014-ig a kéktúra útvonala is) és a Bableves csárda parkolóját.
A Bableves csárda is kéktúra pecsételőhely!
Egyelőre a végére értünk a kapaszkodónak, érdemes pihenni egyet a csárdában és mivel kéktúra pecsételőhely is, beütni a füzetünkbe a soron következő stemplit!
Emléktábla a Bableves csárda falán
A csárda bejáratánál egy emléktábla ötlik a szemünkbe, amelyet az Országos Kéktúra ötven éves fennállása alkalmából a teljes útvonalon végighaladó szervezett túra emlékére helyeztek el itt a Nógrád megyei turisták.
A kéktúra bélyegző dobozkája a csárda fedett teraszára vezető lépcsők melletti egyik tartóoszlopon kapott helyet. Az, hogy nem kell bemenni pecsételni a csárdába, nem jelenti azt, hogy nem szívesen látott vendégek itt a turisták, engem még nem néztek ki a vendéglőből soha, pedig volt úgy, hogy sárosan, porosan állítottam be oda!
A Bableves csárdától továbbindulva már csekély kapaszkodással felérünk a hegyek közötti megművelt földekre. Ezekről visszapillantva már szép a kilátás a Bézma (balra) és a Nagy-mező-hegy (jobbra) közötti Alsó-szurdok völgyére, bár a Bableves csárda épülete már megbújik a fák között.
Földúton a Tepke csúcsa felé
A mezőkön átvágó keréknyomokon érjük el az erdőt és kezdünk bele a Tepke csúcsára vezető végső kaptatóba.
A Tepke csúcsán álló acélszerkezetes kilátótorony
A Tepke 567 méter magas csúcsán áll ez a fémvázas kilátótorony. Érdemes felmászni a meredek lépcsősorokon a legfelső szintjére, mert csodálatos körpanoráma nyílik onnan a környékre!
Kilátás a Tepkéről kelet felé Pásztóra és a Mátrára
Kelet felé fordulva a Zagyva széles völgyében fekvő Pásztó tűnik fel, mögötte már a Mátra tömbje áll. Arrafelé fogunk továbbindulni, hogy a Cserhát dombjai után hazánk legmagasabb csúcsainak meghódításával folytassuk az Országos Kéktúra bejárását! :-)
Kilátás a Tepkéről nyugat felé Hollókőre
Nyugat felé fordulva újra megpillanthatjuk Hollókő várát, igaz, most már a messzi távolban. A vár alatt jól látszanak azok a mezők is, amiken Felsőtold felé indultunk tovább. A vártól jobbra Hollókő falu pár háza is feltűnik.
Ösvényen a Tepke-gerincen
A kilátó után már nem térünk vissza a gerinc közelében futó keréknyomokra, hanem kanyargós ösvényen indulunk tovább a tetők között.
A Macska-hegy kilátópontja
Nagyjából félórás gyaloglás után bukkanunk ki az erdőből a Macska-hegy kilátópontjára. Habár innen nem nyílik olyan széles panoráma, mint a Tepkéről, itt is érdemes pár percre megállni!
Kilátás a Macska-hegyről Garábra
Alattunk terül el Garáb, erre a falura pár órával ezelőtt, a Felsőtold és Alsótold közötti mezőről még felpillantottunk. Mai túránknak ez a célpontja, hiszen egy mindössze negyedórás ereszkedéssel lejuthatunk oda a gerincen futó turistaútról. A falu mögött a Kis-Zsunyi-hegy, Nagy-Zsunyi-hegy páros emelkedik, közöttük tűnik fel a Nagylóc melletti Őr-hegy erdős háta.
Kilátás a Macska-hegyről Hollókőre
Innen már jobban kitárul Hollókő völgye, viszont a falu felett emelkedő Szár-hegy erdős oldala már eltakarja a várat.
Kilátás a Macska-hegyről Garábra
Ezt a képet egy kora tavaszi túrámon készítettem Garábról. Pont ugyanabból a nézőpontból fényképeztem, mint a kettővel korábbi képet, azonban szeretném felhívni a figyelmet a kép jobb szélén, a távolban megbújó kis világos pacára!
Kilátás a Macska-hegyről a Tátrára
Erősen rázoomolva és a képszerkesztőt is kissé igénybe véve havas hegyek tűnnek fel a messzeségben. Az bizony az Alacsony-Tátra, ami ezen a tiszta hajnalon több mint 100 kilométerről is idelátszik! Ezzel a panorámától búcsúzik tőlünk ez a kéktúra szakasz, mert a Macska-hegyről már negyed óra alatt leballaghatunk a közeli Garáb-nyereg érintésével - ott letérve a kéktúra útvonaláról - a kicsi Garáb faluba.

UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!