Országos Kerékpáros Körtúra




KEDVES LÁTOGATÓ!

Tulajdonképpen egész felnőtt életemben szerettem volna belevágni az Országos Kerékpáros Körtúrába és végiggurulni egy drótszamáron a hazánkon végigkanyargó útvonalán, de valahogy soha nem jött össze még az elindulás sem rajta! Pedig elég sokat kerékpároztam már régebben is, egynapos túrákon be is csavarogtam a Pilis, a Visegrádi-hegység és a Gerecse aszfaltos útjait. 2003 márciusában még az igazolófüzetét is megvettem, de mielőtt még egyetlen kilométert végigtekerhettem volna és akár egyetlen pecsétet beüthettem volna a füzetbe, jött egy másik, sokkal nagyobb szerelem: a gyalogtúrázás! Végül háromszori Országos Kéktúra teljesítés és a Kék Kör végiggyaloglása után döntöttem úgy, most már ideje lenne a bakancsaimat egy kicsit szögre akasztani, hogy nyeregbe pattanjak és végre belevágjak hazánk körbekerékpározásába! Persze az eltelt időben alaposan megváltozott a körtúra útvonala, a hossza is jelentősen, mintegy 800 km-rel megnövekedett, tehát a régi igazolófüzetet már csak emléknek tehetem el a vitrinbe...

Az Országos Kerékpáros Körtúra útvonaltérképe
Az Országos Kerékpáros Körtúra útvonaltérképe
Ha a térképre kattintasz, nagyobb méretben is megnyílik egy külön lapon. A mérete nagyon nagy: 22,9 Megabájt!

Az eddig bejárt szakaszok az Országos Kerékpáros Körtúra útvonalán:



Eddig a teljes táv 63 %-át teljesítettem
A térképen az általam bejárt valóságos útvonal látható, az út közben megtett mindenfajta kisebb-nagyobb kitérőkkel. Az útvonalat egy Garmin eTrex 32x típusú turista GPS segítségével mértem fel. A térkép jobb felső sarkában a keret ikonra kattintva a térkép külön ablakban, nagyobb méretben nyílik meg.

A túrám kezdőpontja Székesfehérváron az Országalma előtt volt

A túrám kezdőpontja Székesfehérváron az Országalma előtt volt
Rövid pihenőre megálltam a Velencei-tó partján

Rövid pihenőre megálltam a Velencei-tó partján
Az első túraszakaszom végpontja a Lánchíd budai hídfőjénél volt

Az első túraszakaszom végpontja a Lánchíd budai hídfőjénél volt
Kompozás a Dunán Százhalombatta és Tököl között

Kompozás a Dunán Százhalombatta és Tököl között

Habár az öreg, idestova már 33 éves Csepel Marathon túrakerékpárommal járok dolgozni minden évben áprilistól októberig, és ezzel egy szezonban 2500-3000 kilométert tekerek bele, gyakorlatilag már az ezredforduló óta nem jártam vele kirándulni, túrázgatni. Nem is mertem csak úgy hűbelebalázsként nekiugani a több mint 4100 km hosszú táv teljesítésének, először egy kisebb kerékpáros túramozgalom, a Dunazug 300 Kerékpáros Jelvényszerző Körtúra csupán 330 km-es útvonalán tekertem végig egyre hosszabb napi menetekkel egy-egy hétvégi napon. Végül az öreg bicaj részleges átalakítása és alapos felkészítése után 2018 júniusában málháztam fel először a kerékpárom csomagtartóját és vágtam bele az Országos Kerékpáros Körtúra teljesítésébe.

Sok mindent megértettem a körtúra kiíróinak szándékából az első négynapos túrámon, amikor Székesfehérvárról indulva a programfüzet szerinti irgalmatlan kerülőkkel és vargabetűkkel feltekertem Budapestre! A kitérők nagyságáról csupán két dolgot mondanék: Az egyik, hogy amikor másfél túranap és 150 km letekerése után, a mezőföldi csavargás végén megérkeztem Agárdra, a Velencei-tó partjára, újra megpillantottam a távoli dombokon Székesfehérvár házait, üzemeit! Csupán 15 km-re voltam a tóparton a székesfehérvári kezdőponttól! És a másik dolog: Székesfehérvár és Budapest távolsága a 7-es úton nagyjából 70 km, a kerékpáros körtúra útvonalán mérve azonban majdnem 400!

Persze ez nem is annyira meglepő, ha arra gondolunk, hogyan is lehet egy 4100 km hosszú útvonalat belezsúfolni egy akkora országba, amely két legtávolabbi pontja között mindössze 520 km a távolság! Ha végigjárjuk az Országos Kerékpáros Körtúrát, akkor eljutunk minden megyébe, minden megyeszékhelyre, felkeresünk pár nevezetes földrajzi pontot (a legészakibb, legdélibb, legkeletibb és a lenyugatibb pontot, továbbá a legmagasabban és a legmélyebben fekvőt és persze Magyarország földrajzi középpontját is), ezen kívül még számos nevezetes és még több kevésbé ismert látnivalót! És mindezt úgy, hogy egyetlen egyszer sem keresztezzük a saját útvonalunkat! És még valami: mivel a pecsételőpontok közötti útvonal csupán javasolt és nem pedig kötelező, még számtalan szép helyet beleiktathatunk a túra útvonalába, amit az esetleg elkerül! Az útvonal ismeretében már most biztos, hogy kitérőt teszek majd Sárospatakra, Kőszegre és Tihanyba, melyeket az ajánlott útvonal elkerül, az ilyen kalandozások persze az össztávot is meg fogják alaposan növelni.

Az első négynapos túrámon még előre lefoglaltam a szállásaim panziókban, vendégházakban, de a második többnapos meneten, amikor Budapestről továbbindulva szintén hatalmas kitérőkkel elgurultam Salgótarjánig, már nem kerestem magamnak szállásokat, hanem felmálháztam a kerékpáromra a gyalogtúrákon is hordott könnyű kis sátramat. Ez jelentősen megkönnyítette a dolgomat, hiszen nem voltam már kötve szinte semmihez sem! Úgy osztottam be az időmet, és ott álltam meg felütni a sátramat, ahol éppen csak akartam, illetve ahol megfelelő helyet találtam neki! Én úgy gondolom, ez az igazi szabadság! Valószínűleg így fogom majd folytatni az utamat, és bejárni a körtúra teljes útvonalát!

Most, 2019 januárjában, amikor ezeket a sorokat írom, még nagyon az elején vagyok az Országos Kerékpáros Körtúra teljesítésének, a programfüzet szerinti 4149 kilométerből mindössze 700-at tettem meg, de a terveim szerint a gyalogtúrázós évek alatt már megszokott 3-5 napos menetekkel néhány év alatt a végére érhetek. Természetesen a túraleírások folyamatosan készülnek majd, miközben járom az útvonalat, így a honlap olvasói követni tudják majd a túráimat.



Horváth Béla
horvabe1959@gmail.com






A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com
   
A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!